ATA-Carnet

När varor skeppas tillfälligt utanför EU för export kan det vara en fördel att använda sig av en
ATA-Carnet, som är ett internationellt tullpass. Det är en värdehandling som ger er fördelen att slippa betala importkostnader i mottagarlandet för varor som endast exporteras tillfälligt och som förväntas komma tillbaka till Sverige. Det är viktigt att firmatecknare har signerat ansökan och att även svenska Tullverket har aktiverat den. I annat fall kan utländsk tullmyndighet neka inträde. En felaktig hantering av din ATA-Carnet kan leda till att en tvist startas av en utländsk tullmyndighet upp till ett år efter utgångsdatumet för ATA-Carneten.

Vad är en ATA-carnet?

Det är ett internationellt tullpass för tillfälliga transporter utanför EU. Det innebär att den
produkt som skeppas under det förfarandet får ett eget pass. En ATA-Carnet kan startas för varuprover, produkter eller yrkesutrustning som skeppas temporärt utanför EU. Vilket innebär att varorna inte ska säljas utan ska komma tillbaka till Sverige. Det passar bra när du ska resa med t.ex. utrustning för film och event, tekniska produkter, yrkesutrustning, mäss- och utställningsgods eller varuprover.

Vilka är fördelarna med en ATA-Carnet?

Det går att resa upp till 10 gånger med samma produkter under ett år. Med en ATA-Carnet
slipper du tullhanteringen och importkostnaderna i mottagarlandet, då allt redan är förberett
innan varorna lämnar Sverige. Gränspassagen blir därför smidigare, snabbare och billigare, då du slipper depositioner hos tullmyndigheterna i mottagarlandet.

Hur ansöker jag om en ATA-Carnet?

Du behöver ansöka om ett konto på TradePort, som är en portal som Handelskammaren
erbjuder. Ansökan hittar du på stockholmshandelskammare.se/tradeport. Ansökan ska
signeras av firmatecknare och kontot aktiveras när allt är färdigt. Ansökan om ATA-Carnet sker digitalt via denna portal, som normalt godkänns inom 3 arbetsdagar. Ni måste utfärda en varulista som tydliggör vilka varor som ska skeppas. Varulistan får inte ändras, tas bort eller ersättas under resan. På ATA-Carnetens framsida anges information om innehavaren och representanter. På Carnetens framsida ser ni vilka länder som ATA-Carneten är giltig för och på baksidan visas din specifika varulista.

Kontrollera så att allt ser korrekt ut!

Det går även att få en Carnet utfärdad snabbare genom att kontakta Handelskammaren och begära en express-carnet, mot en extra kostnad. Då det är en värdehandling rekommenderas att du hämtar den personligen eller via bud, men den kan också skickas via rekommenderat brev.

Vad kostar det att ansöka om en ATA-Carnet?

Priset varierar beroende på varuvärde och antal resor. Prislistan hittar du på Handelskammarens hemsida: Price-list_ATA_2024. Den som är medlem i Handelskammaren får rabatt.

Hur använder jag min ATA-Carnet?

Innan resan ska handlingen skrivas under av behörig firmatecknare och visas upp hos svenska Tullverket, som validerar handlingen. Hos Tullverket behöver du även visa upp din varulista. När Tullverket har stämplat handlingen kan du påbörja din resa.

Din ATA-Carnet ska visas upp för tullmyndigheten och fungerar som ett pass, som innebär att du slipper importkostnader i mottagarlandet. Ett kontrolldokument sparas i din ATA-Carnet, som kontrolleras och stämplas tillsammans med dina vouchers vid varje gränspassage. Passet måste stämplas in och ut av tullmyndigheten vid varje gränspassage. I samband med gränspassagen ska du alltid fylla i fälten D-F på de vouchers som ska användas. Fälten beskriver vilka varor som ingår i varulistan och bekräftar att du accepterar och följer de lagar och förordningar som gäller vid tillfällig export.

Hur avslutar jag min ATA-Carnet?

När godset kommer tillbaka till Sverige ska den återlämnas till den handelskammare som har utfärdat din ATA-Carnet. Du ska kunna visa upp alla använda och oanvända vouchers enligt handelskammarens regler.
Då det är en värdehandling rekommenderas att ni lämnat tillbaka ATA-Carneten personligen eller via bud. Ta en kopia för säkerhets skull innan du lämnar tillbaka den. Den registreras och en kontroll görs så att allt har hanterats korrekt.

Vilka är fördelarna med att använda en ATA-Carnet? toggle accordion

Du slipper betala importkostnader i mottagarlandet för varor som ska importeras tillfälligt till exempel en mässa. Många gånger saknas det även en naturlig importör av godset, vilket inte krävs när du har en ATA-Carnet.

Vad behöver jag tänka på vid tullkontroll med ATA-Carnet? toggle accordion

Det är du som måste säkerställa att din ATA-Carnet valideras vid varje gränspassage och måste själv lokalisera det tullkontoret i importlandet. Den utländska tullen kan annars inleda en tvist.

Kontakta oss på Tullsupport

Vi har hjälpt många företag med interna rutiner och processer för att säkerställa en korrekt hantering av ATA-Carnet och andra frågor kring export. Kontakta oss.