Frihandel – så fungerar det i praktiken

Det finns ett stort antal frihandelsavtal mellan EU och andra delar av världen. För varor som uppfyller villkoren för frihandel kan importören få en helt eller delvis nedsatt tullsats. Som leverantör innebär det en nöjd kund och som importör innebär det att företagets tullavgifter kan minska.

För att kunna nyttja frihandel krävs det att den som skeppar varorna anger ett korrekt ursprung utifrån gällande ursprungsregler mellan länderna. Det är varukoden på varan som avgör vilka regler som gäller för att uppnå ett ursprung som ger förmåner vid frihandel.

Normalt finns det två olika regler att ta hänsyn till: värderegeln och nummerväxlingsregeln. I vissa frihandelsavtal tillåts båda metoderna medan det i andra endast tillåts den ena av dem.

En vara som bara köps och säljs vidare behåller sitt ursprungliga ursprung. Det är endast när en vara förändras och uppfyller kraven för tillräcklig bearbetning som den eventuellt kan ändra ursprung enligt frihandelsavtalet med det specifika landet.

Vilket ursprung har min vara vid export?

Om du exporterar varor till ett land som EU har ett frihandelsavtal med skulle du kunna utfärda ett ursprungsintyg, som i sin tur ger mottagaren möjlighet att yrka på helt eller delvis nedsatt tullkostnad.

I frihandelsavtalets bilaga 2 framgår villkoren kopplat till varans varukod. Denna bilaga hittar du på Tullverkets hemsida: Frihandel export – Tullverket. Bestämmelserna gäller för det land du ska skeppa din vara till och utifrån din varukod. I bilaga 2 finns det en tabell som beskriver vilken metod som gäller för just din varukod.

Vilket ursprung har min vara vid import?

Det är den som skeppar varan som måste säkerställa att ett korrekt ursprung anges på de handlingar som går med godset.

Om avsändaren har utfärdat ett ursprungsintyg så har ni möjlighet att yrka på tullfrihet genom att yrka på frihandel i er importdeklaration. Det kommer att innebära att ni istället för att betala grundtullsatsen betalar en helt eller delvis reducerad tullsats baserat på frihandel. Du kan läsa mer om vad som gäller för det specifika landet här: Frihandel import – Tullverket.

Om ursprungsintyget är utfärdat i original måste ni lagra dem i 5+ innevarande år och kunna visa upp den i original på förfrågan från Tullverket.

Hur ser ett ursprungsintyg ut?

Ett godkänt ursprungsintyg ser lite olika ut beroende på vilket land som godset har skeppats ifrån. Det kan vara en text på en faktura, eller ett certifikat utfärdat på en blankett. Det är viktigt att ursprungsintyg på en faktura ser ut exakt så som frihandelsavtalet säger, för att det ska vara godkänt att yrka på tullfrihet för sändningen. Du kan läsa mer här: Ursprungsintyg – export – Tullverket.

Hur vet jag om jag betalar för mycket i tullavgifter?

Det är viktigt att ha regelbundna rutiner för att granska de tulldeklarationer som ert tullombud upprättar för er räkning. Genom att granska angivna förmåner kan ni kontrollera så att tullavgifterna är korrekta.

Förmånskoden som ska anges är olika beroende på vilken typ av ursprungsintyg som avsändaren har utfärdat. Om förmånskoden är 100 och du har ett godkänt ursprungsintyg, så vet du att du har betalat för mycket i tullavgifter.

Vad behöver jag göra om jag betalar för mycket i tullavgifter?

Som importör behöver ni identifiera vilka av era leverantörer som skeppar från ett land med ett frihandelsavtal och styra upp rutinerna så att de, om möjligt, utfärdar ett korrekt ursprungsintyg.

Du behöver även se över rutinerna med ditt tullombud så att de gör ett korrekt yrkande i dina importdeklarationer och uppmärksammar om det finns ett ursprungsintyg eller inte för sändningen. Du kan då begära en omprövning av ärendet om det har gjorts ett felaktigt yrkande i dina importdeklarationer.

Tänk på att alltid spara ett ursprungsintyg som har utfärdats i original inom föreskriven tid.

Vilka bevis krävs för ett utfärdat ursprungsintyg?

Om du som exportör har utfärdat ett ursprungsbevis för en leverans till ett land som EU har ett frihandelsavtal med ska du kunna bevisa för Tullverket hur du har fastställt din varas ursprung.

Det krävs att du tar reda på de ingående artiklarnas ursprung via tidigare utfärdade ursprungsintyg, leverantörsdeklarationer och ursprungskalkyler. Detta måste arkiveras och kunna visas upp på förfrågan från Tullverket inom föreskriven tid.

Finns det flera olika ursprungsintyg?

Ja, det finns en mängd olika ursprungsintyg beroende på vilket frihandelsavtal som används.

Fakturadeklaration, ursprungsdeklaration och ursprungsförsäkran upprättas för handel med Pan-Euro-Med-länder (PEM), Sydkorea, Vietnam, REX-länder som t.ex. Kanada, Japan och Storbritannien, EES-länder, samt andra specifika länder som framgår av Tullverkets bestämmelser.

Varucertifikat EUR 1, EUR-MED och A.TR upprättas för handel med länderna ovan om frihandelsavtalet så tillåter samt med Turkiet.

Behöver jag några tillstånd?

Ja, om värdet på din sändning överstiger 6000 EUR kan du behöva två olika tillstånd, beroende på till vilket land du skeppar din vara.

Tillstånden ansöker du om hos Tullverket, som benämns som TVFPU och REX. I samband med ansökan ska du kunna visa upp godtagbara rutiner för det interna arbetet med att fastställa ett korrekt ursprung för din vara och ska även visa upp hur eventuella tidigare utfärdade ursprungsintyg har hanterats.

Varucertifikaten får utfärdas utan tillstånd från Tullverket, men måste stämplas innan det lämnar landet. Ett tillstånd att få stämpla A.TR-certifikaten själv kan du ansöka om. Vi har lång erfarenhet av att stötta företagen med både Tillståndsansökningar och rutinbeskrivningar för att säkerställa korrekta rutiner kring förfarandet. Hör gärna av er om ni behöver hjälp.

Vilka är fördelarna med frihandel?

Den som importerar varor som följs av ett godkänt ursprungsintyg kan yrka på en helt eller delvis nedsatt tullkostnad.

För många företag kan det innebära en kraftig sänkning av de tullavgifter som betalas på ett år, genom att yrka på frihandel.

Det är en av de möjligheter som finns i tullagstiftningen som vi rekommenderar att du nyttjar om möjligt. Vi kan hjälpa dig med rådgivning kring både rutiner och vilka tillstånd som just du behöver i din verksamhet.

Frågor och svar

Vad händer om jag inte yrkar på frihandel i min deklaration? toggle accordion

Att yrka på frihandel är en möjlighet du har att yrka på en helt eller delvis nedsatt tullavgift. Om du väljer att inte yrka på frihandel betalar du grundtullsatsen kopplat till din varukod.

Hur vet jag ursprunget på den vara som jag tillverkar? toggle accordion

För ingående artiklar i din produktion behöver du efterfråga ursprunget från respektive leverantör genom att be dem utfärda en leverantörsdeklaration. En ursprungskalkyl behöver sedan upprättas för att kontrollera om varan uppfyller villkoren för att få utfärda ett godkänt ursprungsintyg.

Kan jag importera eller exportera utan ett ursprungsintyg? toggle accordion

Ja, Tullverket kommer inte att stoppa en sändning som saknar ett godkänt ursprungsintyg. Det ger en fördel för den som importerar varan, men det är inget krav.