Tullombud

Att välja rätt tullombud är avgörande för en smidig och kostnadseffektiv internationell handel. Med över 25 års erfarenhet gör vi på Tullsupport din importprocess enkel och kommunikationen med ditt tullombud klar och lättförståelig.

Vad är ett tullombud?

Tullombudet upprättar företagets tulldeklarationer, som alltid krävs i handel med ett land utanför EU. Många gånger är det transportören som erbjuder denna tjänst i samband med frakten, men det går även att anlita oberoende tullombud.

I tulldeklarationen anges varukoder, varuvärden och andra yrkanden, som sedan ligger till grund för tullavgifter samt andra avgifter som ska betalas. Tullombudet ansvarar inte för att lämna korrekta uppgifter i deklarationen, utan baserar sitt uppdrag på de uppgifter de får från sin kund eller på de dokument som går med sändningen.

 Det är alltid importören/exportören som är ansvarig för den information som lämnas i tulldeklarationen!

Nedan följer de primära arbetsuppgifterna för ett tullombud:

1. Hantera deklarationer

Om ni som företag inte kommunicerar med ert tullombud, upprättas tulldeklarationen oftast baserat på de handlingar som går med godset. Det innebär att varukoder och värden speglas av ex. fakturor och andra handlingar.

2. Följa regler och förordningar

Tullombudet säkerställer att de regler som gäller för att lämna en tulldeklaration följs. Det är ni som importör/exportör som måste säkerställa att ni följer gällande lagar och förordningar när det gäller varukoder, varuvärden, restriktioner och sanktioner och mycket mer.

3. Kommunicera med tullmyndigheter


När en tulldeklaration upprättas kan det komma frågor från Tullverket som rör innehållet i de uppgifter som de har lämnat. De fungerar då som en mellanhand mellan er och Tullverket för att klargöra det som verkar oklart. Många gånger hanterar tullombudet de frågorna utan att kontakta er.   

Exempel på olika dokument ett tullombud hjälper er med

  • Importdeklarationer
  • Exportdeklarationer
  • Transiteringar
tullombud

Fördelar med att anlita ett tullombud

Den internationella handeln blir alltmer komplex. Lagstiftningen förändras mot en mer digitaliserad uppgiftslämning, som också innebär att Tullverket får mer och mer data att analysera, vilket kan leda till ökade antal tullrevisioner.

Det är viktigt att välja ett tullombud som lär känna ert företag och era produkter. Genom att ställa krav på ert tullombud och ha en nära dialog kan ni tillsammans säkerställa att tulldeklarationerna blir så korrekta som möjligt. Ni minimerar därmed risken för tulltillägg och andra sanktioner.

Vi på Tullsupport hjälper företag att förstå sin roll i kedjan, vilket underlättar i sin kravställan mot tullombudet. Vi bistår med konkreta råd kring rutiner med tullombudet samt hur ni ska kontrollera de tulldeklarationer som upprättas för er räkning och hur ni ska agera på eventuella avvikelser.

Många gånger har vi dialogen med tullombudet för att ställa de krav som krävs för en så kostnadseffektiv tullhantering som möjligt.  Det finns ibland möjligheter att yrka på kvoter, frihandelsavtal eller liknande, som kan leda till lägre tullkostnader för företaget. Det är något som inte alla tullombud uppmärksammar vilket leder till att företaget betalar mer än nödvändigt.

Genom att ha de tillstånd som passar er verksamhet underlättas tullhanteringen också.
För företag som saknar tillstånd till eget betalningsanstånd tar tullombudet på sig kostnaderna för företagets räkning. Med ett eget tillstånd slipper ni utläggsersättningar som annars tillkommer från ert tullombud.
Har ni en verksamhet med tillverkning kan ett tillstånd till aktiv förädling hålla nere era tullkostnader. Då gäller det att sätta upp rutiner med ert tullombud som säkerställer att villkoren för det förfarandet hanteras korrekt.
Vi på Tullsupport kan hjälpa er med både Tillståndsansökningar och Rådgivning för att nyttja de möjligheter som finns.

Export och import

En tulldeklaration måste upprättas för både import och export av varor för handel utanför EU. Ett tullombud är den aktör som har tillstånd och systemlösningar för att kunna upprätta dessa, men det går även att göra detta själv via Tullverkets e-tjänster.

I våra Risk- och nulägesanalyser upptäcker vi ofta fel när det gäller varukoder och varuvärden. Yrkanden på frihandelsavtal kan också var en sak som saknas,, även när det finns godkända ursprungsintyg bifogade med sändningen. Varukoderna anges många gånger av leverantören på de underlag som går med sändningen, men det är viktigt att ni som importör kontrollerar att de stämmer överens med den vara som skeppas enligt Tulltaxan.

Vi upptäcker även att verktygskostnader och annat, som ska räknas med i tullvärdet, inte har deklarerats korrekt. Det är något som ert tullombud inte kan upptäcka utan det kräver interna rutiner hos er för att säkerställa den hanteringen.

Ni behöver ha interna rutiner för att kontrollera de tulldeklarationer som upprättas för er räkning. Ert tullombud har inget ansvar för den information som lämnas.

Vår rekommendation är att välja ett tullombud för alla era sändningar. Då kan ni ställa krav på kommunikation och resultat på ett helt annat sätt än att låta respektive transportör upprätta era tulldeklarationer. Vi kan rekommendera en lämplig aktör utifrån era behov och varuflöden.

Om tullombudet lämnar fel uppgifter i era tulldeklarationer kan det leda till felaktiga beslut om tullar och skatter, som i värsta fall kan leda till en tullrevision eller granskning. Ni riskerar då tulltillägg, indragna tillstånd och i värsta fall åtal om det anses vara uppsåtligt.

Kontakta oss

För att få hjälp med dina tullrelaterade frågor, tveka inte att kontakta oss. Vår tullportal erbjuder en användarvänlig plattform för att arkivera och kontrollera dina tulldeklarationer. Låt oss bli din pålitliga partner inom tullhantering!